مجله گردشگری

مقالات راجب ایران و جهان

مجله گردشگری

مقالات راجب ایران و جهان

  • ۰
  • ۰

در صورتی که شما نیز ترکیه را به عنوان مقصد سفر تفریحی خود انتخاب کرده اید، قبل از هر چیز می توانید مقصد سفر خود یعنی کشور ترکیه را در قالب یک مزرعه سرسبز با ساحلی خیره کننده، دهکده هایی مجلل و میراث فرهنگی غنی و بی همتا تصور نمایید. این کشور دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است که در این زمینه یکی از گوهرهای نادر محسوب می شود که می تواند پذیرای سلایق و علاقه های متنوع باشد. همه‌ این ویژگی ها برای تبدیل شدن ترکیه به عنوان یکی از قطب های گردشگری منطقه کافی است. پس اگر شما نیز بار سفر را به مقصد این کشور زیبا بسته اید از شما دعوت می کنم در ادامه با معرفی جاذبه های ترکیه ما را همراهی کنید.

موقعیت جغرافیایی ترکیه

ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه، از لحاظ موقعیت جغرافیایی کشوری اوراسیایی و واقع در نیمکره شمالی است که بخش محدودی از آن در جنوب شرقی اروپا و بخش عمده آن در غرب آسیای میانه قرار گرفته است. آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه است. اغلب مناطق ترکیه در شبه جزیره آناتولی که وارث تمدن عصر نو سنگی است جای گرفته اند. ترکی استانبولی زبان رسمی مردم کشور ترکیه می باشد که البته به غیر از آن مردمی با زبان های دیگر از قبیل کردی، زازاها و ترکی آذربایجانی نیز در این کشور زندگی می کنند. ترکیه به عنوان یک کشور توریستی دارای جاذبه های گردشگری متنوع و متعددی است. اسلام دین مردم این کشور بوده و واحد پول آن لیره است.

گذری به جاذبه های گردشگری ترکیه

استانبول، آنکارا، آنتالیا، قونیه، کوش آداسی، بدروم، مارماریس و آلانیا به ترتیب مهم ترین شهرهای ترکیه به لحاظ صنعت توریسم شناخته می شوند. ما در این مطلب به معرفی مهم ترین جاذبه های توریستی این کشور که مطابق با رتبه بندی سایت (TripAdvisor) دسته بندی شده اند خواهیم پرداخت.

نوشته های مشابه

استانبول، پرطرفدارترین مقصد ترکیه

ابتدا سفرمان را با معرفی جاذبه های گردشگری معروف کشور ترکیه که در شهر استراتژیک و پایتخت فرهنگی ترکیه یعنی استانبول واقع شده اند آغاز می کنیم. حال زمان سفر به این شهر زیبا با قدمتی طولانی است، می توان هزاران بار در کوچه هایش قدم زد و باز لذت برد. از زیبایی مکان های دیدنی و شکل خاص مساجدش به هیجان آمد، عطر و بوی غذاها، کافه و سواحلش را به خاطر سپرد. در ادامه برای آشنایی با مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر با ما همراه و همسفر باشید:

ایاصوفیا، معروفترین مسجد استانبول

به احتمال قوی ایاصوفیا جزء اولین جاذبه های تورسیتی استانبول خواهد بود که در سفر به این شهر شما توصیه به دیدنش خواهید شد. این بنای باشکوه در نصفه اروپایی استانبول واقع شده است و برای سالیان متمادی کلیسای روم شرقی بوده، ولی بعدها و با حاکمیت عثمانی ها و در قرن پانزدهم بوسیله سینان معمار عثمانی، به یک مسجد زیبا به شکل امروزیش تبدیل شد. بعد از اعلام جمهوری توسط آتاتورک این مکان به موزه تغییر یافت و امروزه به عنوان یکی از اولین جاذبه های گردشگری ترکیه پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری است.

مسجد سلیمانیه، واقع در تپه سوم استانبول

مسجد سلیمانیه که شامل چهار منار می باشد و یک ترکیب هنرمندانه از معماری اسلامی- بیزانسی است، بین سال‌های 1550 تا 1557 توسط معمار سنان و به دستور سلطان سلیمان عثمانی بنا شد. این مسجد تاریخی که به عنوان دومین مسجد بزرگ در استانبول مطرح است، جلوه ای زیبا و چشم نواز از شهر استانبول را در مقابل چشمان شما به نمایش می گذارد.

استانبول دارای مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری متعددی است که در این مطلب مجال بیان همه ی آنها نیست که منطقه سلطان احمد و تنگه بسفر دو مورد دیگر از موارد بی شمار آن محسوب می شوند.

آنکارا، پایتخت زیبای ترکیه

آنکارا که دومین شهر بزرگ ترکیه بعد از استانبول است، پایتخت کشور ترکیه محسوب می گردد. آنکارا نیز دارای دیدنی ها و جاذبه های گردشگری فراوانی از جمله جنگل های کوهستانی، موزه ها و معابد، رودخانه ها و زمین های کشاورزی سرسبزی است. موارد زیر جزء برترین مکان های دیدنی آنکارا می باشند که مطمئنا دیدن آنها خالی از لطف نیست:

موزه ای تاریخی با نام موزه تمدن آناتولی

در این موزه که جزء مهم ترین و بزرگترین موزه های ترکیه شمرده می شود، شاهد آثار هنری به یادگار مانده از دوران تمدن آناتولی خواهید بود. این موزه عنوان بهترین موزه اروپا را در سال 2002 بدست آورد و در بخش جنوبی قلعه آنکار واقع شده است.

آنیت کابیر؛ از مقبره آتاتورک دیدن کنید

این بنا که مقبره آتاتورک، نخستین رئیس جمهور ترکیه است، در سال 1944 روی یک تپه بنا شده است. قبر عصمت اینونو که بعد از آتاتورک دومین رئیس جمهور ترکیه بوده، نیز در این مکان واقع شده است.

موزه‌ ی رحمی کوچ به عنوان یک موزه ی صنعتی خصوصی، مسجد حاج بیرم بنای به جای مانده از دوران عثمانی و موزه ی زندان اولوکانلار  نیز از دیگر مناطق دیدنی و توریستی شهر آنکارا هستند.

آنتالیا، شهر پارک‌های آبی

شهر آنتالیا واقع شده در جنوب غربی ترکیه مابین رشته کوه های توروس و دریای مدیترانه است. این شهر توریستی دارای موقعیت جغرافیایی فوق العاده و طبیعتی بسیار زیبا و فرح بخش است و یک جاذبه گردشگری بسیار محبوب در فصول گرم سال می باشد.

موزه معروف آنتالیا، شهر باستانی ترمسوس، منطقه قدیمی Kaleici واقع در مرکز شهر آنتالیا، ساحل کاپوتاس از جاذبه های گردشگری دیگری هستند که در شهر آنتالیا واقع شده اند.

پارک تفریحی- توریستی Hip-Notics

پارک هیپنوتیکس پارکی بسیار وسیع با سه رودخانه بزرگ است که جهت انجام انواع مختلف ورزش های آبی مناسب بوده و دارای زمین والیبال، بسکتبال، تنیس و … است. در این پارک چندین هتل مجلل، کافه و رستوران نیز برای استراحت و اقامت مسافران وجود دارد.

قونیه، میزبان شعرای رومی و ایرانی

وجود آرامگاه مولوی دلیل عمده شهرت جهانی قونیه است. اما این شهر علاوه بر موزه ی مولوی، مکان های دیدنی بسیار دیگری نیز دارد.

مقبره و موزه جلال الدین محمد رومی شاعر و صوفی ایرانی واقع در شهر قونیه یکی از مکان های دیدنی و پر جاذبه این شهر است.

مسجد عزیزیه، بنای به جا مانده از دوران حاکمیت عثمانی که در مرکز شهر قونیه واقع شده و محل آن نزدیک به موزه مولوی است.

از جاذبه های دیگر شهر قونیه می توان به باغ پروانه گرمسیری قونیه، مسجد و مقبره شمس تبریزی و روستای Sille اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری ترکیه، سفر به استانبول

سفر به ترکیه هیچگاه تکراری نمی شود و این با خرید بلیط هواپیما خارجی و رزرو هتل در ترکیه شروع می شود و با گشت و گذار و بازدید از جاذبه های گردشگری ترکیه و استانبول ادامه می یابد. حال اگر مسافر تور استانبول هستید یا قصد دارید بلیط هواپیما استانبول را خریداری کنید، باید برنامه های سفرتان را کمی تغییر دهید و علاوه بر دیدنی های شهر، بازار گردی و خرید پوشاک را در لیست برنامه های سفرتان به استانبول جای دهید. استانبول یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفرهای خارجی ایرانیان و سایر توریست هایی است که برای کشف جاذبه های گردشگی ترکیه، در تور استانبول ثبت نام می کنند. در این مطلب قصد داریم دیدنی های استانبول را برای آشنایی با جاذبه های گردشگری ترکیه معرفی می کنیم.

 

استانبول یا اسلامبول؟

اگر در انتخاب مقصد خارجی بدنبال یک جای دنج می گردید که هم دارای مراکز تفریحی و گردشگری باشد و هم مراکز خرید گسترده با قیمت های مناسب را در خود جای داده باشد، خرید بلیط هواپیما استانبول و رزرو هتل در این کلانشهر ترکیه را پیشنهاد می کنیم. حتما نام  قسطنطنیه، پایتخت باشکوه روم شرقی را شنیده اید، اما لازم است بدانید قسطنطنیه همان نام قبلی شهر استانبول است که پس از پایتخت امپراتوری روم توسط سلطان محمد عثمانی تصرف و به نام اسلامبول ( شهر اسلام ) تغییر یافت. امروزه با متمدن شدن ترکیه، استانبول به عنوان مهد جاذبه های گردشگری ترکیه در لیست شهرهای توریستی جهان جای گرفته است. از این رو استانبول نوع خاص و پر شکوهی از معماری را در دل خود جای داده که نظیرآن را در آسیا مشاهده نخواهید کرد.

جاذبه های گردشگری ترکیه

برج گالاتا، استانبول در قرون وسطی

عمده جذابیت برج گاتالا مربوط به منظره ای است که در مقابل بازدیدکنندگان به نمایش می گذارد. با قدم زدن در کوچه پس کوچه های استانبول به برجی از قرون وسطی می رسید که به گفته ی بسیاری، سنبل ترکیه بشمار می رود. در این بخش از سفرتان پیشنهاد می کنیم از غذاهای خوشمزه رستوران و کافه ای که بر فراز برج برپا شده سفارش دهید و از منظره غروب آفتاب لذت ببرید. در بالای برج گالاتا منظره ی تنگه ی زیبای بسفر که گویی خورشید تلاش می کند خود را پشت آن مخفی کند، زیباترین تصویر استانبول را به رخ می کشد. برج ساخته شده به دستور امپراتور روم شرقی، در زمان خود بلند ترین برج بشمار می رفت و در سالیان دراز، کاربردهای مختلفی چون دیدبانی و شناسایی کشتی دشمنان، زندان و رصد خانه داشته است.

جاذبه های گردشگری ترکیه
جاذبه های گردشگری ترکیه

کاخ توپکاپی، بهترین در میراث تاریخی یونسکو

اگر بلیط هواپیما استانبول را به قصد بازدید از جاذبه های تاریخی ومعماری های خارق العاده این شهر خریداری کردید، پیشنهاد می کنیم از کاخ بزرگ توپکاپی بازدید کنید. این کاخ اسرار و احوال 25 سلطان عثمانی را در طول 4 قرن در دل خود جای داده است. هر کدام از سلاطین با به قدرت رسیدن، بنا به سلیقه شخصی بخش هایی را به کاخ می افزودند تا زیبایی خیره کننده ی آن را به خود اختصاص دهند. در ابتدای ورود به کاخ دروازه امپریالیستی زیبایی را در حیاط خلوت مشاهده می کنید که شما را به 4 بخش مجزا شامل ساختمان شورای امپریالیستی، حرم سرا، اقامتگاه خانواده پادشاه و حیاط اصلی راهنمایی می کند. تفاوت اصلی بین این کاخ و سایر کاخ های اروپایی در این است که، این عمارت شامل سالن ها، اتاق ها و سربازخانه ها در اطراف آن می شود، درحالیکه کاخ های اروپایی تنها یک کاخ بزرگ در مرکز را شامل می شود. کاخ توپکاپی در سال 1982 جزو بزرگ ترین و برترین کاخ های میراث تاریخی یونسکو قرار گرفت.

جاذبه های گردشگری ترکیه

سرای یرباتان، قصر غرق شده ی مرمری

در استانبول سرای یرباتان را بیشتر به اسم قصر غرق شده می شناسند. فضای داخلی این قصر را چنین توصیف می کنیم: 336 ستون قوس دار از جنس مرمر که کف آن از آب پوشیده شده و نور پردازی نارنجی رنگ، فضایی وهم آلود و در عین حال هیجان انگیز ایجاد کرده است. ارتفاع ستون ها 9 متر است و در کنار آن ها حوضچه هایی پر از ماهی های قرمز و سفید در اندازه های متفاوت دیده می شود. هنگام بازدید از این مکان زیبا و کمی رعب آور ممکن است نظرتان به سازه هایی که سر یک انسان را نشان می دهد جلب شود.

در مورد این دو سرستون که در افسانه های یونانی از آن یاد شده باید گفت مربوط به مدوسا می باشند. در افسانه های یونان باستان آمده مدوسا دختری بسیار زیبا بود که توسط جادوگری طلسم شد وچهره ی زشتی پیدا کرد و پس از آن هرگاه مدوسا به کسی نگاه می کرد، آن فرد به سنگ تبدیل می شد. جاذبه های دیدنی استانبول یکی پس از دیگری در رونق صنعت گردشگری و خرید بلیط هواپیما استانبول از سایت جهانگردی احمدزاده اهمیت دارند، اما اگر زمان سفرتان محدود است و فرصت زیادی تا پایان تاریخ رزرو هتل نمانده، به شما پیشنهاد می کنیم که بازدید از سرای یرباتان را از دست ندهید.

جاذبه های گردشگری ترکیه
جاذبه های گردشگری ترکیه

تنگه بسفر، قدم زدن روی پل های معلق

این منطقه از لحاظ جاذبه هایی که در طبیعت رنگارنگ خود جای داده از مقاصد اصلی مسافران تور استانبول بشمار می آید. نکته حائز اهمیت اینکه تنگه بسفر خط واصل دو قاره ی اروپا و آسیا می باشد که به طول 30 کیلومتر کشیده شده و دریای مرمره را به دریای سیاه وصل می کند. پس از گشت و گذار در اطراف ساحل، می توانید به مکان های تاریخی که در آن نزدیکی بنا شده سری بزنند، از جمله ی آنها خانه موزه زکی پاشا، دولما باغچه و کاخ چراغان می باشد. سه پل معلق طویل بر روی تنگه بسفر تعبیه شده که طویل ترین آن 1408 متر می باشد.  بسیاری از مسافران و گردشگران تور استانبول که با شرکت هواپیمایی احمدزاده همسفر شده اند ترجیح می دهند شبی را در منطقه توریستی سپری کنند. در این مکان خانه های چوبی و هتل های مجللی وجود دارد که خدمات مناسبی را در اختیار مسافران تور استانبول آژانس هواپیمایی احمدزاده می گذارد.

جاذبه های گردشگری ترکیه
جاذبه های گردشگری ترکیه

 موزه باستان شناسی استانبول، یادآوری حکومت عثمانی

اگر قصد دارید با پیشینه و فرهنگ مردم ترک تبار استانبول آشنا شوید به موزه باستان شناسی این شهر بروید، در این موزه با فرهنگ زندگی مردم در دوران حکومت عثمانی آشنا می شوید و همچنین از دیدن گنجینه ها و دستاورد های ساکنان روم شرقی لذت خواهید برد. جالب است بدانید که این موزه با در اختیار داشتن بیش از یک میلیون شئ از دوره های تاریخی مختلف، شهرتی جهانی یافته است. اگر قصد بازدید از این مکان فرهنگی را دارید حتما زمان کافی برای آن در نظر بگیرید چرا که این موزه متشکل از سه ساختمان بوده که اشیاء نفیس در آن دسته بندی شده است.

موزه شرق باستان، موزه باستان شناسی و موزه هنر های اسلامی بخش های مجرایی هستند که در این موزه می توانید از آنها بازدید کنید. از آثار مهم موزه باستان شناسی می توان به ستون پادشاه اکد نارامسین، تفاهم نامه ی قادس، تابوت اسکندر و تابوت زنان عزادار اشاره کرد. بی شک اشنایی با فرهنگ و تمدن ترک زبان ها ارزش خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل در استانبول را دارد.

جاذبه های گردشگری ترکیه

کلیسای چورا در حومه

هر چند که کلیسای چورا بدلیل قرار گرفتن در حومه شهر بین بنا های فاخر کمی گمنام مانده، اما موزائیک کاری های بی نظیر و نگاره های مریم مقدس، تصویر این کلیسا را در ذهن توریست ها و مسافران استانبول هک می کند. جالب است بدانید در زمان امپراتوری عثمانی این نقش ها با گچ پوشانده شده اما بعد ها باستان شناسان تلاش زیادی برای نمایان شدن دوباره این آثار چشم نواز انجام دادند. قسمت هایی از این کلیسا که مرمت شده به روی عموم باز است اما قسمت هایی نیز وجود دارند که در دست مرمت و مقاوم سازی هستند. از موضوعاتی که بر کاشی های هشتی به تصویر کشیده شده می توان به میلاد مسیح اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری ترکیه
جاذبه های گردشگری ترکیه

حمام کردن به روش عثمانی

شاید جالب ترین فعالیت که جزو تفریحات و جاذبه ها در استانبول بشمار می رود، رفتن به حمام ترکی است. خدمات شست وشو در حمام ترکی با  آداب و رسومی خاص انجام می شود که ماساژ هم جزو آنها است. بد نیست بدانید استفاده از حمام های عمومی استانبول با توجه به اینکه برای توریست ها بسیار جالب توجه است، جزو تفریحات گران قیمت بشمار می رود.

اماکن دیدنی ترکیه

تاریخ غنی آمیخته با جاهای دیدنی ترکیه را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. از سواحل تا کوه‌های سر به فلک کشیده شده با چشم‌اندازی حیرت‌انگیز در کنار بناهای تاریخی با معماری بی‌نظیر هر سفری را فراموش نشدنی می‌کند.

ترکیه برای هزاران سال به عنوان دروازه‌ای بین اروپا و آسیا عمل کرده است. این کشور محلی است که غرب با شرق روبرو می‌شود. اثر این رویارویی را می‌توان در سفره غذایی متنوع، فرهنگ و آثار تاریخی و مذهبی ترکیه مشاهده کرد.

استانبول پایتخت امپراتوری‌های عثمانی و بیزانس در بیشتر موارد مقصد اصلی گردشگران است. اما بدون شک ترکیه در استانبول خلاصه نمی‌شود. به جرات می‌توان گفت که تنوع اماکن دیدنی ترکیه چیزی از سفره آن‌ها کم ندارد. در ترکیه اقامت در غار و  پرواز با بالن با چشم‌اندازی شگفت‌آور را در کاپادوکیه تجربه کنید. علاوه بر این در افسوس می‌توانید در دنیای هنرهای رومی و یونانی غرق شوید یا از آفتاب گرم در امتداد دریای اژه لذت ببرید.

 

ویدیو پییشنهادی : یادگیری زبان ترکی استانبولی
Turkish: Level a1.1

 

در ادامه به بررسی جاهای دیدنی ترکیه خواهیم پرداخت که هنگام بازدید از این کشور نباید از دست داد.

آنکارا

پایتخت ترکیه شهری وسیع و مدرن است که میزبان ساختمان‌های دولتی، کسب و کارهای مختلف، دانشگاه‌ها و سفارت‌خانه‌ها است. آنکارا را قلب حمل و نقل ترکیه باید دانست که شهروندان و گردشگران را به سایر جاهای دیدنی ترکیه متصل می‌کند. با این حال همه چیز در آنکارا به تجارت ختم نمی‌شود. این شهر شلوغ هنرها، فرهنگ‌ها و مکان‌های تاریخی برای ارائه نیز دارد.

آنکارا شهری قدیمی است که فرهنگ‌های مختلفی از جمله هیتی، یونایی، رومی، بیزانس و عثمانی را به خود دیده است. ویرانه‌ها و بناهای این شهر مانند معبد آگوستوس، ارگ آنکارا و تئاتر رومی به خوبی تاریخ غنی این شهر را به تصویر می‌کشند. علاوه بر این مساجد تاریخی متعددی را نیز می‌توان در سراسر شهر یافت. در کنار تمام آثار تاریخی این شهر آنیت‌کابیر مهم‌ترین اثر تاریخی قرن بیستم آنکارا به شمار می‌آید. آنیت‌کابیر به معنی قبر یادمانی مکانی است که مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) اولین رئیس‌جمهور ترکیه را در خود جای داده است.

علاوه بر این آنکارا با تئاترها و موزه‌های مختلف از جمله موزه‌ی تمدن‌های آناتولیایی با ۲۰۰۰ شی مختلف صحنه پر جنب و جوش هنر و فرهنگ است. بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن شرایط خارق‌العاده‌ای را خلق کرده‌اند که می‌توان اقلامی مانند محصولات تازه، ادویه‌جات، فرش و وسایل الکترونیکی را خریداری کرد.

جاهای دیدنی آنگارا

ماردین

ماردین مرکز استان ماردین در بالای تپه مشرف به دشت‌های بین‌ النهرین در جنوب شرقی واقع شده است. ماردین در بین جاهای دیدنی ترکیه بیشتر به دلیل تنوع فرهنگی و شهر قدیمی با ساختمان‌های ساخته شده از ماسه و سنگ در دامنه تپه محبوب است. به راحتی می‌توانید در شهر قدیمی بدون نیاز به وسیله نقلیه در این موزه فضای باز به گشت و گذار بپردازید.

خیابان‌های پر و پیچ خم ماندرین در امتداد خانه‌های دو طبقه گردشگران را به سمت سمبل شهر صومعه دیرالزعفران هدایت می‌کند. این صومعه یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های جهان است که در قرن پنجم ساخته شده است. علاوه بر این صومعه یک بنای یادبود از زمان قرون وسطی به جای مانده است که یک زمان به عنوان رصدخانه خدمت کرده است. مدرسه زنجیریه یک مدرسه اسلامی متعلق به قرن ۱۴ است که دارای حیاط‌های زیبا و آثار هنری است. مسجد جامعه با مناره سر به فلک کشیده امکان ندارد از یاد هیچ گردشگری برود. اگر چه عموم به ارگ دسترسی ندارند اما این مکان یک محل فوق‌العاده برای عکاس است.

 

 

 

از آن گذشته در شهر قدیمی تعداد بیشماری مغازه وجود دارد که می‌توان اقلام خاصی از جمله سفال، ظروف نقره، چرم و روسری‌های سنتی را تهیه کنید.

جاهای دیدنی ترکیه، ماردین

قونیه یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی ترکیه

قونیه نه تنها در میان جاهای دیدنی ترکیه نقش ریش سفید را ایفا می‌کند بلکه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌آید. این شهر بیشتر به خاطر معماری قابل توجه سلجوقی و رقص دراویش شهرت دارد. شهری بزرگ در منطقه آناتولی مرکزی ترکیه که در قرن ۱۲ و ۱۳ تحت عنوان پایتخت امپراتوری سلجوقی رونق یافت.

امروزه می‌توان بناهای تحسین‌برانگیزی مانند مسجد علاءالدین که چند سلطان را در خود جای داده است را در این شهر مشاهده کرد. از دیگر اماکن دیدنی ترکیه در شهر قونیه می‌توان به مدرسه اینجه مناره‌لی اشاره کرد. در این موزه می‌توانید آثار متنوعی از دوران سلجوقی و عثمانی را مشاهده کنید. کاخ سلجوقی اگر چه در حال حاضر بیشتر ویرانه است تا کاخ ارزش بازدید را دارد. برج سلجوقی یکی از جاذبه‌های معماری مدرن است. این برج یکی از بلندترین آسمان‌خراش‌های ترکیه با یک رستوران گردان است.

در قرن سیزدهم قونیه منزل مولوی شاعر و عارف پارسی‌گوی بوده است. در حال حاضر مقبره مولوی در همسایگی موزه مولانا واقع شده است. مراسم وجد و سماع به طور عمومی توسط مریدان مولوی در این محله برگزار می‌شود. در هنگام این مراسم دراویش با لباس‌های بلند و سفید حول پای چپ خود می‌چرخند. این مراسم به صورت هفتگی در فرهنگسرای مولانا برقرار است.

 

مقاله پییشنهادی :  دانشگاه فنی استانبول

 

قونیه شهر دراویش چرخان در میان جاهای دیدنی ترکیه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. علاوه بر تمام موارد که به آن اشاره شد می‌توان از فضاهای سبز و پارک‌های زیبای این شهر مانند تپه علاءالدین در مرکز شهر و پارک ژاپنی با پاگوداها، آبشارها و برکه‌های دوست داشتنی لذت برد. بر خلاف سایر شهرهای ترکیه زندگی شبانه خاصی در این شهر جریان ندارد.

قونیه

آنتالیا

آنتالیا در امتداد ریویرای زیبای ترکیه در خط ساحلی مدیترانه قرار گرفته است. این شهر پر جنب و جوش میزبان استراحت‌گاه‌ها، هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های بی‌شماری است که از گردشگران پذیرایی می‌کنند. این شهر را سواحل زیبا و کوه‌های سرسبز و اماکن باستانی در بر گرفته است. از شنا و قایقرانی گرفته تا کوهنوری، گشت و گذار و تفریح خانوادگی آنتالیا برای ارائه در اختیار دارد.

آنتالیا یکی از جاهای دیدنی ترکیه است که در کنار امکانات تفریحی فراوان فرصت‌های زیادی را در اختیار گردشگران عاشق تاریخ قرار می‌دهد. به عنوان مثال شهر قدیمی آنتالیا یا همان کالیچی محله قدیمی است که پیاده‌روی در آن قدمی به گذشته است. این شهر قدیمی دیواره‌های قدیمی، دروازه‌های رومی، خیابان‌های پر پیچ و خم و سازه‌های قدیمی مانند برج ساعت، کلیساها، مساجد و معابد زیبا و قدیمی را ارائه می‌دهد.

 

مقاله پییشنهادی : دانشگاه فنی خاورمیانه

 

در قلب شهر قدیمی آنتالیا میدان جمهوری واقع شده است که اطراف آن با کافه‌ها، مغازه‌ها، حمام‌های ترکی و هنرمندهای خیابانی زیادی احاطه شده است. کنیالتی و لارا سواحل اصلی آنتالیا به شمار می‌آیند که شن‌های سفید، ورزش‌های آبی، استراحت‌گاه‌های جذاب و رستوران‌های متنوعی را می‌توان در این سواحل پیدا کرد. علاوه بر این گردشگران می‌توانند از آثار و عتیقه‌های مختلف موزه‌های آنتالیا دیدن کنند.

آنتالیا

مارماریس یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ترکیه

ماماریس یکی از خارق‌العاده‌ترین تفرجگاه‌های ساحلی ترکیه با منظره‌ای عالی از کوه‌های پوشیده شده از درختان کاج، سواحل سفید شنی، آب‌های فیروزه‌ای و معماری تحسن‌برانگیز است. این بندر خیره‌کننده در امتداد ریویرای ترکیه در جنوب غربی این کشور واقع شده است. مارماریس را از میان جاهای دیدنی ترکیه باید بهشت ترکیه دانست که دارای فرصت‌های بی‌نظیر گشت و گذار، ورزش‌های آبی، غذاهای خارق‌العاده و زندگی شبانه پر از هیجان است.

مارماریس چیزهای زیادی برای ارائه دارد. از پیاده‌روی‌های شبانه در خیابان‌های سنگ‌فرش شده قدیمی با معماری چشم‌گیر گرفته تا قلعه سلیمان با یادگار قرن شانزدهم همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا گردشگران را مجذوب مارماریس کنند. تورهای مختلف قایقرانی برای بازدیدکننده‎‌ها در نظر گرفته شده است. اسب‌سواری در میان جنگل‌های سرسبز کاج، نارنجستان‌های نارنجی، دهکده‌های سنتی و خلیج دست نخورده در کنار آبشارهای حیرت‌انگیز یک ماجراجویی کمتر دیده شده‌ای را خلق می‌کند.

مارماریس همچنین دارای پارک‌های آبی برای خانواده و حمام‌های ترکی است. در حقیقت مارماریس از هر نظر مراقب شما و روند استراحتتان است. اگر این برای شما کافی نیست تعدادی سفر روزانه از مارماریس به مقاصدی مانند افسوس وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

 

مقاله پییشنهادی :  دانشگاه لقمان حکیم آنکارا

 

بر خلاف قونیه زندگی شبانه مارماریس یکی از مهیج‌ترین زندگی‌های شبانه بین اماکن دینی ترکیه است. صدها رستوران با غذاهای مختلف و متنوع از سراسر جهان از فست فود گرفته تا کباب وجود دارد. کافه‌ها و موسیقی زنده در سراسر شهر کنار ساحل را نمی‌توانید از دست بدهید.

مارماریس

سیده

بندر اصلی پامفیلیه اشغال شده توسط اسکندر بزرگ در قرن ۴ امروز به شهری زیبا از ترکیب بناهای کلاسیک و تفرجگاه‌های مدرن مشرف به سواحل سفید شنی تبدیل شده است. سیده در ساحل مدیترانه یکی از جاهای دیدنی ترکیه در استان آنتالیا است. این شهر در یک شبه جزیره کوچک واقع شده است تا گشت و گذار فوق‌العاده، زندگی شبانه و ماجراجویی‌های مختلفی را تقدیم گردشگران بکند.

ستاره‌ی جاذبه‌های این شهر یک مکان حفر شده از ویرانه‌های متعلق به هلنیستی و روم است. این مکان شامل یک آمفی تئاتر عظیم، یک آگورا، حمام‌های عمومی، ستون‌های مرمر و معابد مختلف است. حمام‌های رومی پس از بازسازی به موزه‌ای تبدیل شده است که تعداد زیادی از تندیس‌ها و آثار رومی را به نمایش می‌گذارد. در کنار آن باید به معبد آپولو مشرف به ساحل و منظره‌ای تکرار نشدنی آن به ویژه هنگام غروب خورشید اشاره کرد که نباید بازدید از آن را از دست داد.

 

 

 

از اغذیه‌فروشی‌های خیابانی و پیتزاهای خوشمزه گرفته تا رستوران‌های مجلل در خیابان‌های باریک و باغ‌های جذاب این شهر قرار دارد. در فاصله نه چندان دوری از شهر رودخانه ماناوگات قرار دارد که بهترین فرصت برای ماجراجویی و قایقرانی در آب‌های خروشان در کنار بازدید از آبشارهای چشم‌نواز به شمار می‌آید.

سیده

بدروم

بدروم یکی از شهرهای استان موغله واقع در جنوب دریای اژه در ترکیه است. بدروم محل شهر باستانی هالیکارناسوس است که روزگاری شهر ساختمان‌های مرمری، معابد، خیابان‌های سنگ‌فرش شده و آرامگاه (یکی از عجایب هفتگانه) بوده است. پس از ویران شدن این شهر به عنوان یک روستای آرام باقی ماند تا اینکه قرن بیستم روشنفکران ترک از طرق نوشته‌هایی آن را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ترکیه تبدیل کردند. امروز ویرانه‌های جذاب این شهر، سواحل خیره‌کننده و تفرجگاه‌های بالای صخره مردم را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

در سمت شرقی بدروم گردشگران ساحلی زیبا را مشاهده می‌کنند که مشرف به آب‌های آبی درخشان است. نزدیک ساحل کافه‌های شبانه زیادی وجود دارد. در ضلع غربی شهر مراکز خرید و رستوران‌های زیادی واقع شده است.

هیچ کدام از بازدیدهای شهر بدون بازدید از قلعه سنت پیتر که به قلعه بدروم نیز معروف است کامل نخواهند بود. این بنا در سال ۱۴۰۲ توسط شوالیه‌های هوسپیتالر ساخته شده است و امروز به عنوان یک موزه شناخته می‌شود. از دیگر مکان‌های دیدنی می‌توان به بقایای آرامگاه هالیکارناسوس، آمفی تئاتر و دروازه میندوس اشاره کرد که زمانی صحنه نبردی خونین در هنگام محاصره شهر توسط اسکندر بوده است.

به غیر از گشت و گذار می‌توان از موزه باستان‌شناسی زیر آب بدروم که در قلعه بدروم واقع شده است نیز دیدن کرد. همچنین نباید آسیاب‌های بادی، حمام‌های ترکی و سوناهای گلی، غواصی و تورهای قایقرانی که دارای رستوران و موسیقی زنده هستند را نادیده گرفت.

جاهای دیدنی ترکیه، بودروم

افسوس (Ephesus)

افسوس در میان جاهای دیدنی ترکیه جایگاه خاصی دارد. این شهر به عنوان کامل‌ترین کلانشهر رومی واقع در اژه ترکیه شناخته می‌شود. در قرن اول قبل از میلاد افسوس یکی از بزرگترین شهرهای امپراتوری روم بود که یکی از عجایب هفت‌گانه معبد آرتمیس را در خود جای داده بود. بقایای افسوس قدیمی به خوبی حفظ شده است و به طور خاصی از آن‌ها نگهداری می‌شود.

افسوس در سال ۱۳۳ قبل از میلاد به عنوان یک شهر رومی اعلام موجودیت کرد. اگر چه تا حدود ۲۰۰ سال بعد از آن نتوانست به اوج شکوفایی خود نرسید. در یک برهه از تاریخ این شهر به عنوان پایخت آسیای صغیر رومی بیش از ۲۵۰ هزار نفر را در خود جای داد. سنت پائول یکی از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌هایی است که در شهر زندگی کرده است. با افول بندر افسوس و غارت شهر توسط گت‌ها در قرن سوم این شهر زوال خود را آغاز کرد.

به طور تقریبی برای ۱۵۰۰ سال این شهر به طور کامل فراموش شده بود. بقایای این شهر کلاسیک باورنکردنی تا دهه ۱۸۶۰ که تیمی بین‌المللی متشکل از باستان‌شناسان کار کشف آن را آغاز کردند از جهان پنهان مانده بود. در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد از این شهر کشف شده است اما هنوز هم یکی از بزرگترین محل‌های باستان‌شناسی قابل دسترس در جهان به شمار می‌آید.

جاهای دیدنی ترکیه، افسوس

جاهای دیدنی ترکیه، شهر افسوس

بدون شک مشهورترین بنای افسوس معبد آرتمیس است. این معبد زمانی بزرگترین معبد زمین بوده است که این مساله اهمیت این شهر را گوشزد می‌کند. متاسفانه در قرن پنجم این معبد تخریب شد اما بقایای آن در دسترس عموم قرار دارد.

برخی از جاذبه‌هایی که در سال‌های اخیر حفاری شده است خانه‌های تراس‌دار افسوس است. این خانه‌ها در قرن اول خانه ثروتمندترین ساکنان افسوس بوده که سبک مدرن رومی را می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد. نکته قابل توجه حمام سرد و گرم، کف مرمر و حتی سیستم گرمایش این خانه‌هاست. روی دیوارهای آن‌ها می‌توانید آثار هنری خاص، موزاییک و حتی شعرهای عاشقانه‌ای که با دست نوشته شده‌اند را ببینید.

جاهای دیدنی ترکیه، افسوس

بازدید از افسوس بدون دیدن کتابخانه‌ی سیلسوس بی‌معنی است. این کتابخانه مشهور که در سال ۱۲۳ میلادی ساخته شده است یکی از بزرگترین کتابخانه‌های دوران خود بوده است که پس از کتابخانه‌های اسکندریه و پرگامون در مکان سوم قرار داشته است. ستون‌ها و مجسمه‌های چهارگانه این کتابخانه که نمایانگر چهار فضیلیت هستند چشم هر گردشگری را به خود جذب می‌کنند. اگر چه آن‌ها نمونه اصلی نیستند اما شما همچنان می‌توانید الهه خرد (Sophia)، الهه دانش (Episteme)، الهه اندیشه (Ennoia) و الهه نیکی (Arete) را مشاهده کنید.

جاهای دیدنی ترکیه، افسوس

افسوس در سه کیلومتری شهر سلجوق واقع شده است که می‌توان در کنار افسوس از آنجا هم دیدن کرد. در این می‌توان یک قنات رومی را مشاهد کرد که زمانی آب شهر را تامین‌ می‌کرده است. همچنین شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با منطقه از مجموعه‌های موزه افسوس دیدن کنید. علاوه بر این با گشت و گذار در بازار می‌توانید یکی از فرش‌های این منطقه را به عنوان سوغاتی بخرید.

کاپادوکیه

کاپادوکیه که در آناتولی مرکزی واقع شده است بیشتر به خاطر منظره وصف‌ناپذیر افسانه‌ای شناخته شده است. فرآیندهای طبیعی مانند فوران‌های آتشفشانی و فرسایش این سازه‌های عجیب و غریب دودکش و قارچ مانند را در طول سال‌ها با ظرافت خاصی خلق کرده‌اند. ارتفاع برخی از آن‌ها حتی به ۴۰ متر هم می‌رسد. با این حال هزاران سال پیش، بشر با تراشیدن خانه‌ها، کلیساها و شهرهای زیرزمینی جلوه‌های چشمگیری به این منظره اضافه کرد.

از اوایل سال ۱۸۰۰ قبل از میلاد هیتی‌ها و سایر ساکنان مجتمع‌های زیرزمینی به وسیله تونل‌ها از حمله پارسیان و یونانیان در امان بودند. سال‌ها پیش از آن در قرن چهارم میلادی مسیحیان که از آزار و اذیت رومی‌ها فرار کرده بودند به تونل‌ها و غارهای کاپادوکیه پناه بردند. در حال حاضر شگفتی‌های خارق‌العاده و مکان‌های تاریخی این شهر را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ترکیه تبدیل کرده‌اند.

این شهر در استان نوشهر ترکیه در کنار شهرهایی مانند اورگوپ، گورمه و آوانوس واقع شده است. بیشتر شهرهای این استان هتل‌ها، رستوران‌ها و زندگی شبانه را ارائه می‌دهند که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها گذشت. علاوه بر این موزه‌ها، قلعه سنگی، دودکش‌های پریان، تونل‌های زیرزمینی، دهکده‌های قدیمی، صومعه‌ها و بازارهای صنایع دستی از سایر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. برخی از غارهای منطقه به عنوان هتل استفاده می‌شوند و پذیرای گردشگران هستند.

کاپادوکیه

استانبول یکی از شناخته‌شده‌ترین اماکن دیدنی ترکیه

استانبول پایخت عثمانی و بیزانس امروز نیز یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه و جهان است. استانبول در دو طرف تنگه بسفر که آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل کرده است واقع شده است. این شهر تنها شهری است که میزبان دو قاره مختلف است. معماری چشمگیر، غذاهای خوشمزه، اماکن تاریخی، اغذیه فروشی‌های خیابانی، زندگی شبانه و فضای پر جنب و جوش استانبول را به یکی از برترین جاهای دیدنی ترکیه تبدیل کرده است.

شهر قدیمی جایی است که بیشتر مکان‌های تاریخی استانبول از جمله ایا صوفیه، مسجد آبی و کاخ توپ‌قاپی در آنجا یافت می‌شود. منطقه مهم دیگر استانبول شهر جدید است که به دلیل وجود جاذبه‌های مدرنی مانند آسمان‌خراش و مرکز خرید معروف شده است. بی او غلو و گالاتا از مناطق محبوب برای گشت و گذار شبانه و سرگرمی به شمار می‌آیند. در کنار آن‌ها منطقه بسفر قصرهای زیبا، عمارت‌های ساحلی و پارک‌هایی را در خود جای داده است.

 

استانبول در بین جاهای دیدنی چیزی برای ارائه کم ندارد. برای خرید نیز می‌توان از بازار بزرگ این شهر دیدن کرد. این بازار یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. برای آشنایی بیشتر با فرهنگ استانبول می‌توان بازدید از حمام‌های ترکی را در برنامه خود قرار داد. زندگی شبانه در استانبول با هر بودجه‌ای به دلیل وجود رستوران‌ها و کافه‌های متنوع با موسیقی زنده امکان‌پذیر است.

استانبول

 

  • ۰۰/۰۴/۱۳
  • ali mohmadi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی